Kouzelný svět filmů Václava Vorlíčka: Pohádky pro malé i velké diváky
- Dětství a začátky
- Spolupráce s Milošem Macourkem
- Tři oříšky pro Popelku
- Jak se budí princezny
- Arabela a její kouzelný svět
- Saxana: Nezbedná čarodějnice
- Princ a Večernice
- Pan Tau a jeho kouzelná moc
- Odkazy na český folklór
- Oblíbenost u dětských diváků
- Vliv na českou kinematografii
- Pozdější tvorba
- Dědictví Václava Vorlíčka
- Nesmrtelné pohádky
Dětství a začátky
Václav Vorlíček, režisér s nezaměnitelným rukopisem, který nám daroval filmové skvosty jako "Tři oříšky pro Popelku" nebo "Jak se budí princezny", prožil dětství obklopený uměním. Narodil se v Praze roku 1930 do rodiny hudebníka a jeho cesta k filmu vedla přes loutkové divadlo. Již jako malý chlapec projevoval vášeň pro fantazii a vyprávění příběhů, což se později stalo hlavním rysem jeho tvorby. Později studoval na FAMU, kde se formoval jeho talent pod vedením legendárních osobností československé kinematografie. Jeho filmy, charakteristické humorem, pohádkovou atmosférou a nezapomenutelnými melodiemi, oslovily diváky napříč generacemi a staly se nedílnou součástí české filmové historie.
Spolupráce s Milošem Macourkem
Miloš Macourek byl pro Václava Vorlíčka nejen častým spolupracovníkem, ale také blízkým přítelem. Jejich tvůrčí partnerství, trvající několik desetiletí, dalo vzniknout mnoha nezapomenutelným filmům pro děti i dospělé. Společně napsali scénáře k ikonickým snímkům jako „Jak utopit dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách“, „Tři oříšky pro Popelku“ nebo „Dívka na koštěti“. Macourkův smysl pro absurdní humor a fantazijní prvky se ve spojení s Vorlíčkovou režií a vizuální stránkou ukázaly jako geniální kombinace. Filmy, na kterých tato dvojice spolupracovala, se vyznačují laskavým humorem, pohádkovou atmosférou a nadčasovostí, díky čemuž si získaly oblibu u několika generací diváků. Spolupráce Vorlíčka s Macourkem je tak jedním z nejvýznamnějších fenoménů české filmové historie.
Tři oříšky pro Popelku
Když se řekne Václav Vorlíček, mnohým se vybaví právě pohádka Tento film, natočený v roce 1973, se stal nedílnou součástí vánočních svátků v Česku i na Slovensku. Příběh o Popelce, zlé maceše a kouzelných oříšcích, v němž nechybí ani princ na bílém koni, okouzluje diváky již několik generací. Vorlíček dokázal vtisknout pohádkovému příběhu nadčasovost a vtip, díky čemuž si Tři oříšky pro Popelku získaly srdce diváků napříč věkovými kategoriemi. Film je skvělým příkladem Vorlíčkova talentu pro filmovou fantazii a pohádkovou atmosféru, která je patrná i v jeho dalších filmech, jako jsou Jak se budí princezny nebo Arabela. Tři oříšky pro Popelku tak právem patří mezi klenoty české filmové tvorby a staly se synonymem pro kouzelnou atmosféru Vánoc.
Jak se budí princezny
Václav Vorlíček, mistr filmové pohádky, nám během své kariéry představil nespočet okouzlujících princezen. Každá z nich se probouzela do pohádkového světa po svém. Vzpomeňme na Šípkovou Růženku z nesmrtelné Troškovy adaptace, kde spánek princezny trval dlouhých sto let. Její probuzení polibkem prince bylo ikonickým momentem, který se vryl do paměti několika generací. Vorlíček však dokázal i v rámci žánru experimentovat. V pohádce Jak se budí princezny se s klasickým schématem probouzení polibkem prince vůbec nepracuje. Princezna se zde probouzí sama, a to díky své vlastní odvaze a vynalézavosti. Tímto Vorlíček poukazuje na sílu a nezávislost ženských hrdinek, což je patrné i v jeho dalších filmech. Ať už se jedná o chytrou princeznu Krasomilu z Tří oříšků pro Popelku nebo o statečnou Arabelu, Vorlíčkovy princezny jsou vždy připraveny postavit se osudu a jít si za svým štěstím.
Vorlíčkovy filmy jsou jako bonboniéra plná fantazie, humoru a laskavosti. Dokáží potěšit malé i velké diváky a přenést je do světa snů a dobrodružství.
Anežka Svobodová
Arabela a její kouzelný svět
V bohaté filmografii Václava Vorlíčka zaujímá výsadní místo seriál Tento seriál, natočený v roce 1979, nás zavedl do pohádkového světa, kde se prolínají pohádkové bytosti s obyčejným životem v Praze. Příběh princezny Arabely, která uteče z pohádkové říše do světa lidí, si získal srdce diváků všech věkových kategorií. Za úspěchem seriálu stojí nejen Vorlíčkův talent pro filmovou fantazii a humor, ale také skvělé herecké obsazení v čele s Janou Nagyovou jako Arabelou a Vladimírem Dlouhým jako Petrem Majerem. Seriál se stal kultovní záležitostí a dodnes patří k tomu nejlepšímu, co v žánru československé filmové pohádky vzniklo. Kouzelný svět Arabely, plný kouzel, humoru a napětí, i po letech oslovuje nové generace diváků a dokazuje nadčasovost Vorlíčkovy tvorby.
Saxana: Nezbedná čarodějnice
Saxana: Nezbedná čarodějnice, film Václava Vorlíčka z roku 1972, patří k nestárnoucím klasikám české filmografie. Vorlíček, známý svou zálibou v pohádkách a filmech s fantastickými motivy, stvořil s Saxanou nezapomenutelný svět magie a dobrodružství. Film, v němž se prolínají hrané scény s animacemi, okouzluje diváky již několik generací. Příběh malé čarodějnice Saxany, která uteče z pohádkové říše do světa lidí, je plný humoru, napětí a působivých triků. Saxana se stala jednou z nejikoničtějších postav Vorlíčkovy filmografie a dodnes baví malé i velké diváky. Film je důkazem Vorlíčkova mistrovství v oblasti filmové fantasy a jeho nadčasovosti. Snímky jako Saxana upevnily pozici Václava Vorlíčka jako jednoho z nejvýznamnějších tvůrců české filmové pohádky.
Princ a Večernice
Když se řekne Václav Vorlíček, mnohým se vybaví pohádky. Ať už je to Tři oříšky pro Popelku, nebo třeba Dívka na koštěti. Málokdo si ale vzpomene na pohádku Princ a Večernice z roku 1978. Princ a Večernice, to je příběh o odvážném princi Velenovi, který se vydává zachránit své tři sestry, unesené zlým Mrakomorem. Na své cestě potkává krásnou, ale záhadnou Večernici, která mu pomáhá překonávat nástrahy. Film se natáčel na nádherných místech Českého Švýcarska a pyšní se působivými kostýmy a triky, které i po letech dokáží okouzlit. Vorlíček v tomto filmu dokázal skloubit napětí, humor a romantiku do pohádkového příběhu, který si zamilují malí i velcí diváci. Princ a Večernice je tak dalším důkazem Vorlíčkova mistrovství v žánru filmové pohádky.
Pan Tau a jeho kouzelná moc
Pan Tau, tichý muž s buřinkou a kouzelnou hůlkou, uhranul dětské diváky v Československu i za jeho hranicemi. Jeho kouzelná moc, která mu umožňovala plnit dětská přání a řešit s humorem i vážná témata, se stala synonymem pro filmy Václava Vorlíčka. Právě Vorlíček, mistr filmové poetiky a fantazie, stál u zrodu postavy Pana Tau a jeho příběhů. Jeho filmy, plné laskavého humoru, hravosti a nadhledu, oslovily celé generace a dodnes patří k tomu nejlepšímu, co česká filmová tvorba pro děti nabídla. Pan Tau se stal ikonou, symbolem dětské fantazie a důkazem, že i bez zbytečných slov dokáže film vyprávět silné a dojemné příběhy. Vorlíčkovo filmové dědictví, s Panem Tau v čele, tak i dnes baví a inspiruje malé i velké diváky.
Odkazy na český folklór
Václav Vorlíček byl mistrem filmové pohádky, ale jeho filmy nejsou jen o kouzlech a fantastických bytostech. Často se v nich objevují i prvky českého folklóru, které dodávají jeho dílům specifickou atmosféru a poetiku. Vzpomeňme například na pohádku Tři oříšky pro Popelku, kde se prolíná pohádkový svět s lidovými zvyky a tradicemi. Vidíme to například na scéně honu na jelena, která odkazuje na tradiční zimní lov, nebo na plese, kde se tančí dobové tance.
I v dalších Vorlíčkových filmech můžeme najít odkazy na český folklór. Například ve filmu Jak se budí princezny se objevuje postava Děda Vševěda, která je inspirována postavou chytrého a moudrého starce z lidových pohádek. Podobně i v dalších filmech, jako jsou Princ a Večernice nebo Arabela, najdeme postavy a motivy, které mají kořeny v českém folklóru.
Vorlíček tak ve svých filmech dokázal propojit pohádkovou fantazii s prvky lidové kultury a vytvořit tak díla, která jsou dodnes oblíbená u diváků všech generací.
Oblíbenost u dětských diváků
Filmy Václava Vorlíčka se nesmazatelně zapsaly do srdcí několika generací diváků, a to především těch nejmladších. Jeho pohádky a dětské filmy, jako jsou Tři oříšky pro Popelku, Jak se budí princezny nebo Arabela, se staly kultovními záležitostmi a dodnes baví malé i velké. Vorlíček dokázal ve svých filmech skloubit napětí, humor a pohádkovou atmosféru takovým způsobem, že si získaly srdce milionů diváků. Jeho filmy se vyznačují poutavými příběhy, sympatickými postavami a chytlavou hudbou, která si podmanila nejednu dětskou duši. Oblíbenost filmů Václava Vorlíčka u dětských diváků tkví v jejich nadčasovosti. I po letech si v nich děti nacházejí stále nová a nová dobrodružství a s napětím sledují osudy pohádkových hrdinů. Vorlíčkovy filmy tak patří k tomu nejlepšímu, co česká filmová tvorba pro děti a mládež nabídla.
Vliv na českou kinematografii
Václav Vorlíček zanechal v české kinematografii nesmazatelnou stopu. Jeho filmy, často označované za pohádkové komedie, baví diváky již několik generací. Dokázal v nich mistrně skloubit humor, fantazii a napětí, čímž si získal srdce malých i velkých. Jeho tvorba se stala nedílnou součástí české filmové historie a ovlivnila celou řadu dalších tvůrců. Vorlíček se nebál experimentovat a do svých filmů vnášel originální nápady a vizuální gagy. Spolupracoval s předními českými herci, jako byli Jiří Sovák, Miroslav Donutil nebo Libuše Šafránková, a společně vytvořili nezapomenutelné filmové postavy. Filmy Václava Vorlíčka se vyznačují specifickou poetikou a laskavým humorem, který si i po letech zachovává své kouzlo. Jeho díla nám připomínají, že i v těžkých časech je důležité neztrácet optimismus a víru v dobrodružství.
Pozdější tvorba
Po nástupu normalizace a po roce 1972, kdy musel z Barrandova odejít, se tvorba Václava Vorlíčka nesla v duchu pohádek a filmů pro celou rodinu. Vznikly tak nestárnoucí klasiky jako „Tři oříšky pro Popelku“ (1973) nebo „Jak se budí princezny“ (1977). Tyto filmy se vyznačovaly silnými ženskými hrdinkami, pohádkovou atmosférou a chytlavou hudbou, čímž si získaly oblibu diváků napříč generacemi. I v 80. letech pokračoval Vorlíček v natáčení pohádek, například „Princ a Večernice“ (1978) nebo „S čerty nejsou žerty“ (1984), které se staly nedílnou součástí vánočního televizního programu. Vorlíček se nebál experimentovat a do svých filmů vnášel prvky humoru, napětí i satiry, čímž oslovoval i dospělé publikum. Jeho filmy se vyznačovaly pečlivou prací s kamerou, kostýmy a výpravou, čímž vytvářel vizuálně atraktivní podívanou. Ačkoliv se jeho pozdější tvorba zaměřovala především na pohádky, Vorlíček nikdy nezapomněl na svůj komediální talent a nadhled, který vtiskl i do svých pohádek.
Název filmu | Rok vydání | Hlavní herecké obsazení | Žánr |
---|---|---|---|
Tři oříšky pro Popelku | 1973 | Libuše Šafránková, Pavel Trávníček | Pohádka |
Jak utopit dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách | 1974 | Jaroslav Marvan, Vladimír Menšík, Libuše Šafránková | Komedie |
Pane, vy jste vdova! | 1970 | Iva Janžurová, Jiří Sovák, Olga Schoberová | Komedie, sci-fi |
Dědictví Václava Vorlíčka
Václav Vorlíček byl jedním z nejvýznamnějších českých filmových režisérů, jehož tvorba zanechala v české kinematografii nesmazatelnou stopu. Jeho filmy, charakteristické laskavým humorem, fantazií a optimismem, oslovily diváky napříč generacemi. Mezi jeho nejznámější díla patří pohádky jako Tři oříšky pro Popelku, Jak se budí princezny nebo Arabela. Tyto filmy se staly nedílnou součástí českého kulturního dědictví a dodnes si je s láskou připomínají malí i velcí diváci. Vorlíček se však nevěnoval pouze pohádkám, ale i komediím, sci-fi filmům a dalším žánrům. Vždy se snažil, aby jeho filmy bavily, ale zároveň i nutily k zamyšlení. Jeho filmy jsou dodnes oblíbené pro svůj nadčasový humor, poutavé příběhy a nezapomenutelné postavy. Václav Vorlíček byl mistrem filmové řeči a jeho díla patří k tomu nejlepšímu, co česká kinematografie dala světu. Jeho filmy nám i po letech připomínají sílu fantazie, důležitost lidskosti a krásu obyčejných věcí.
Nesmrtelné pohádky
Václav Vorlíček byl mistrem filmové pohádky a jeho filmy patří k těm, které se u nás dědí z generace na generaci. Jeho díla, jako jsou Tři oříšky pro Popelku, Jak se budí princezny nebo Arabela, se stala nedílnou součástí českého kulturního dědictví. Co dělá Vorlíčkovy pohádky tak nesmrtelnými? Především je to jejich nadčasovost. Příběhy o lásce, odvaze a spravedlnosti, zasazené do pohádkového světa, oslovují diváky bez ohledu na věk. Vorlíček dokázal mistrně skloubit pohádkovou fantazii s humorem a napětím, čímž si získal srdce malých i velkých diváků. Jeho filmy jsou plné nezapomenutelných postav, od hodných a krásných princezen až po vtipné a roztomilé skřítky. K magii Vorlíčkových filmů přispívá i hudba Karla Svobody, která dodává jeho pohádkám nezaměnitelnou atmosféru. Filmy Václava Vorlíčka jsou důkazem toho, že kvalitní česká filmová pohádka má své pevné místo v srdcích diváků a že jeho odkaz bude žít dál i v dalších generacích.
Publikováno: 15. 11. 2024